Розвиток критичного мислення на уроках біології

Фрагменти уроків, на яких застосовується технологія розвитку критичного мислення
Метод №1 "Якщо…, то…"
     Мета: формування вміння правильно будувати речення за вказаним принципом.
     Учні працюють індивідуально.
     При вивченні теми генетична (мутаційна) мінливість у 9 класі під час закріплення знань або при перевірці домашнього завдання доцільно користуватися цим методом
      Завдання
     Вчитель (учень) говорить першу частину речення, а учень повинен продовжити його самостійно.
1.     Якщо в межах структурного гену виникає точкова мутація заміщення нуклеотидної пари, то …
2.     Якщо в межах однієї хромосоми змінюється послідовність генів або гени розвертаються на 180 градусів, то…
3.     Якщо хромосомні перебудови відбуваються в генах. Які не відповідають за життєво важливі функції, то…
4.     Якщо в 21 парі хромосом у людини з’являється третя гомологічна хромосома, то…
5.     Якщо відбувається кратне збільшення числа хромосомних наборів, то…
6.     Якщо в організмі виникає стійка, раптова зміна фенотипу пов’язана зі зміною генотипу, то…

      На листку паперу записується друга частина речення, учень повинен відгадати і дописати першу частину речення.
… це мутація.
… в поліпептидному ланцюзі замість однієї амінокислоти може   виявитися інша і це вплине на властивості білка.
… це хромосомна мутація.
… це геномна мутація – поліплоїдія .
… це призводить тільки до порушень мейозу й стерильності організму, а не до смерті.
… це синдром Дауна (геномна мутація) .


Метод №2 "Складання тексту на основі запропонованих слів".
     Мета: формування вміння працювати з словами і науковими термінами, звертати увагу при читанні текстів на ключові (важливі) слова.
Учні працюють в парі.
При роботі з термінами і словами учням надається можливість змінювати їх рід і відмінок. Робота може проводитись у таких випадках:
·               Під час закріплення вивченого матеріалу на уроці;
·               При повторенні знань;
·               При актуалізації знань (реалізація очікуваних результатів).
     Приклад використання методу при вивченні поведінки тварин у 7 класі.
Завдання
Учитель записує на дошці ключові слова: "рефлекс, вроджений, подразник, слиновиділення, спинний мозок, захисні". Після цього пояснює, що учні із запропонованих слів повинні скласти текст на тему "Безумовні рефлекси в поведінці тварин". При складанні тексту слова можна змінювати за відмінками.
     Потім вчитель разом з учнями складають текст, який може мати такий вигляд: "Безумовний рефлекс – це вроджена реакція організму на зовнішній чи внутрішній подразник. Координується переважно спинним мозком. Орієнтований на забезпечення захисту організму від впливів навколишнього середовища. Прикладом безумовного рефлексу також може бути слиновиділення при потраплянні їжі до рота." 
Учням пропонуються ключові слова, загальні для всіх або за варіантами, і вони за визначений вчите час повинні скласти текст.

Метод №3 "Слухаємо – аналізуємо - записуємо".
Мета: формування уважності, вміння концентрувати увагу під час слухання тексту і слухову пам’ять.
Учні працюють індивідуально, слухаючи вчителя.
Детальніше

        

1 коментар: